پست 142
چند پرسش و پاسخ و مطلب جالب
پرسش 1692: سلام آقای انوش. خسته نباشید. چند روز پیش در حوالی جاده قدم قم به تپه ای برخورد کردم که شبیه به هم و دست ساز می باشند. می خواستم ببینم شما چه نظری دارید؟
پاسخ انوش راوید: امکان دارد دست ساز باشد، در همین نزدیکی ما هم سد آب بند طولانی بزرگی وجود دارد، که همه می پندارند طبیعی است، درصورتیکه در گذشته های دور جهت جلوگیری از طغیان رودخانه ایجاد کرده اند. جهت یاد آوری بگویم، در هزاره های اول تا سوم خورشیدی ایرانی، بیابان های مرکزی ایران در ادامه آخرین دوره یخبندان، بسیار سبز و پر آب بود، و مردم تمدن کهن جیرفت در آنجا کارهایی کرده اند، که کاملاً ناشناخته هستند. لازم است آنها توسط متخصصها بازدید های میدانی و از نزدیک انجام شود. تعدادی از این آثار مربوط به دوران 14 هزار تا 12 هزار سال قبل می باشند، یعنی زمانی که آخرین دوره سرما به شمال عقب نشینی کرده بود، و بشر توانست در جهان پراکنده شود. در پایان این دوره انسانها معابد خود را در خاک پنهان کردند، و به جنوب و مناطق پست و گرم رفتند، و تا هزاره ها این آثار گم شدند، مانند گوبکلی تپه یعنی اینگونه آثار را نباید کم اهمیت دانست.
كليك كنيد: تمدن آتلانتیس و گوبکلی تپه
نظر 1693: سلام انوش عزیز امشب با خواندن بعضی از مقالات تو بسیاری از سوالاتی که در ذهن داشتم به پاسخ تبدیل شد ممنون خدا قوت بیدار شدم قبل از اینکه دنیا را با تمامی زیبائی هایش ترک کنم0ز ایزد یکتا خواستارم توفیقی دهد در جهت خدمت و یاری به مردمم توانا گردم زنده باد ایران و مردم نجیب ان.
پاسخ انوش راوید: تا می توانید دیگران بویژه متخصص ها و تحصیل کرده ها را از دروغ های تاریخ آگاه کنید.
نظر و پرسش 1694: درود بیکران برپویندگان راه اشه وهیشتا. درود ابدی برنویسندکان این متون. بر آنانی که با اتکال برقوه دانایی وبا کسب تجربه و تحصیل علم در زمینه تاریخ زرین و پرافتخار و بس مظلوم این بوم و بر، هماره جدی و تلاش براین دارند تا بنمایانند و پرده بردارند از اسرار ورموز چهره به خاک کشیده ی تاریخ بی مثال این سرزمین. تقاضایی دارم: از سخنان گهربار و پر محتوای یگانه شاه بسیاری کوروش بزرگ و پیامبر صلح و مهر و دوستی حضرت اشوزرتشت هرازگاهی پیامی از جانب دوستان عاشق و شیفته تاریخ ایران دریافت میکنم. لیک از صحت و سقم و اینکه این فرمایشات به این دو بزرگوار تعلق داشته باشد، خود مشکوکم. چرا که در بعضی جاها و سایتها برایم مسجل می شود که به شخص دیگری تعلق دارد و این بسیار موجب آزردگی خاطر من میشود. لذا خواهشمندم درصورت امکان از کلیه متنها و سخنان و گفتارهای این دو بزرگوار برابر با نوشته ها و مستندات مسجل تاریخی که مورد تأیید مورخان بنام و شهیر ایران یا دنیا رسیده باشد، برایم ایمیل کنید. قبلآ از زحماتتان بی حد و مرز سپاسگزارم. در پناه ایزد منان،شادوزیباباشید.
پاسخ پرنیان حامد: درود بر شما، 1. در باب کوروش کبیر تنها سند جهان که گفته های شخص اوست منشور او یافت شده در بابل است، دیگر سخنان او به استناد گفته تاریخ نگاران یونانی است. از آنجایی که نزدیکترین مورخ یونانی به کوروش کبیر همان هرودوت است، و هرودوت از راه دور دچار بسیاری اشتباهات در نگارش تاریخ خود شده است، لذا ممکن است برخی از سخنان ذکر شده از جانب کوروش در این نگاشته ها مطلق به هوخشتره و یا پدر بزرگ او کوروش اول هخامنشی باشد، کما اینکه دو مورخ یونانی که هر دو حدودا در یک زمان بودند، در باب مرگ کوروش اتفاق نظر ندارند، گزنفون او را پیر مردی در تخت خواب با وصیت نامه و فوت او را در میان فرزندان و خانواده می داند، حال آنکه هرودوت او را کشته شده در جنگ با ماساژت ها و سر بریده شده توسط ملکه آنها دانسته است لذا دو کوروش این دو مورخ یک شخص نیست، و دو شخصیت ایرانی هستند.
2 . در باب زردشت گرامی من نظرها و فرضیه های شخصی خود را دارم که شاید خوشاینده شما گرامی نباشد به هر تقدیر زردشت از دیدگاه من یک لقب است و به معنی پیامبر و آیین زردشت قدمتی بیش از زردشت زمان گشتاسپ داشته و اولین زردشت اهورا به استناد همان اوستا جمشید بوده است، کیش اصلی و قدیمی زردشتی را دیویسنا (میترایی) می دانم و این کیش جمشید و فریدون زردشتی واقعی است، از روی اسناد موجود جهان تا به امروز پنج زردشت یافته ام و اوستا را مجموع سخنان این پیامبران می دانم ( برای اسناد بیشتر در این باب می توانید به کتاب رجوع کنید).
تک تک ما به عنوان ایرانی موظف هستیم در باب رفع این تناقضات در تاریخ کشورمان بکوشیم، تحقیق کنیم و نظریاتمان را مورد بحث بگذاریم، اما به شما خاطر نشان می کنم از افرادی که در این مرز و بوم از این تناقضات سوء استفاده کرده و نظریاتی بر ضد تاریخ و فرهنگ کشورم نوشتند تنفر داشته و با این گروهها به شدت مبارزه خواهم کرد. پاینده باشید.
پاسخ انوش راوید: همه چیز را همه کس داند، دروغ های قدیم و جدید زیاد است، در قرن 21 باید همه چیز را علمی و تخصصی دید، و در یک زمینه تخصصی تر شد، در آن صورت با درک از دروغ های تاریخ براحتی متوجه دروغهای تاریخ می شوید، داشتن مدارک فراوان تحصیلی و دانشگاهی دلیل بر تخصصی بودن نیست، تخصص عشق می خواهد. در هر صورت امروزه ما ایرانیان دشمنان زیادی داریم، که گاه با قیافه و ظاهر دوست می آیند، ولی دوست و ایرانی نیستند.
نظر و پرسش 1695: با سلام و تشکر بابت تلاش در رساندن حقیقت ... شما با جمله هر راست نشاید گفت چقدر موافقید... اون هم حقیقتی که تنها مبنی بر نظریه و استدلال هستش ...گیریم تاریخ تحریف شده اما به نظرم گفتن حقیقت در این مورد آشفتگی بیشتر میاره آشفتگی که حتی در شک به معنویات ظاهر میشه .... شاید این حقایق واسه عموم خوب نباشه ... ... با تشکر.
پاسخ پرنیان حامد: با سلام و سپاس از شما "هر راست نشاید گفت " این جمله از نظر انسانی تنها در موردی صدق می کند که راست ان مسئله خصوصی شخص باشد و با نگفتن آن راست. 1. حمل بر دروغی نباشد، 2. به کسی ضرری نرسد.
تصور می کنم اسناد این نظریه و استدلال در حدی قانع کننده بوده است، که شما بزرگوار را دل نگران کرده است. گرامی عموم باید بداند که چه بر سر تاریخ و تمدنش آوردند و باید بدانند که با سیاست تفرقه چگونه از آنان سوء استفاده می شود و چگونه اقوام اروپا با درهم کردن تاریخ ایران برای خودشان تاریخ و تمدنی که نداشتند، ساخته اند. عموم باید بداند که وارث چه تمدن بزرگی هستند، و من شخصا دیگر تحمل دیدن تفرقه در میان اقوام مختلف کشورم را ندارم. کرد و آذری و لر و پارس باید اسناد را ببینند و بدانند که از یک خاندانند و دست از این دشمنی بردارند. متحد شوند و تاریخ کشورشان را دست به دست هم احیا کنند. آشفتگی که بر مبنای حقیقت ایجاد شود بهتر از سکوت در دروغ و حماقت است! شما چرا از حقیقت می ترسید؟
اما از شما تقاضایی دارم محبت بفرمایید در باب این جمله : "آشفتگی که حتی در شک به معنویات ظاهر میشه" توضیح بیشتری بفرمایید و چنانچه برای شما ممکن است جملات مرا که باعث چنین شکی باشد برای من کپی بفرمایید مبادا در این راه خلافی از ما سر زده باشد با سپاس.
پاسخ انوش راوید: قرن 21 دوران تخصص و تخصصی تر بودن است، افراد متخصص همیشه نیازمند تحقیق و تحلیل های جدید هستند، در اینباره توضیح زیاد نوشته ام، به مطالب وبلاگ مراجعه نمایید.
پرسش 1697: دارای کارشناسی باستانشناسی می باشم، در کنار آن، اطلاعات تاریخی نیاز دارم، ممکن است راهنمایی بفرمایید؟
پاسخ انوش راوید: مطالعه وبلاگ های من کمک بزرگی است، بعد از مطالعه اطلاعات مورد نیاز را در نظرات وبلاگ مطرح نمایید.
نظر و تقاضا 1698: با سلام به دوست عزیزم راوید، آقای راوید من مقالات و نظرات شما را می خوانم به نظر می اید مثل بنده از گزافه گویی و خرافه پرستی و دروغهای تاریخی خسته شده اید و می خواهید پنجره ای به سوی روشنایی و آزاد اندیشی باز کنید از زحماتتان قدر دانی می شود و امید دارم همیشه در گسترش ازاد اندیشی و عدالت پروری و حقیقت جویی از پیش قدمان باشید، آقای راوید خواهشمند در صورت امکان عکس شماره 6267 را در رابطه با کشتن دختران چینی در مقاله گذشته و آینده را از وبلاگتان حف کنید چون.......
پاسخ انوش راوید: پاسخ دو سه ساعت قبل از فیلتر شدن: باشه عزیزم، تا چند ساعت دیگه حذف می کنم، و همراه عکس های بیشتر از این دست، با لینک جدا در فیس بوک می گذارم، تا علاقمندان آنجا ببینند.... پاسخ بعد از دو سه ساعت: تمام عکس های وبلاگ منجمله آن عکس فیلتر شدند، دیگر گمان نکنم نیاز به جابجایی باشد، جهت دیدن عکس های وبلاگ، روی لوگوی سیاه رنگ ستون کناری کلیک کنید. البته در نظرات دیگران، آن عکس مورد نظر شما، مورد توجه آنها قرار گرفته است.
پرسش 1699: باسلام خدمت استاد راوید. درمورد گنجینه داریوش که دستور به دفن ان داد و گفته میشه که نیم بیشتر ثروت هخامنشی را دارد و مکان تقریبی آن حوالی کرمان است به دلیل حمله اسکندر مقدونی راهنمائی میخواستم. ممنون میشوم در این مورد راهنمائی کنید. هنوز تاریخمان شبه و شکایاتی بیشمار دارد که همه دلیل و منطق برای تکذیبش را می طلبند. باتشکر.
پاسخ انوش راوید: سرتاسر ایران پر از آثار تاریخی است، گاهی دیده می شوند و انبوهی نیز پنهان هستند، باید درباره همه آنها تحقیقات علمی صورت پذیرد، که بسیار زمان بر است.
نظر یک دوست محقق: کاربردهای واژه گـَز:
* گز نام گونهای شیرینی است. * گز نام گونهای درخت است. * گز از واحدهای قدیمی طول است. * گز نوعی تیر بیپر و پیکان است. جاینامها:
* گز نام رودی در افغانستان است . * گز شهری است در استان اصفهان. * گز روستایی است در دهستان سیرک بخش میناب هرمزگان ایران * گز روستایی است در دهستان نهارجانات شهرستان بیرجند خراسان جنوبی. * گز روستایی است در دهستان انزان غربی شهرستان بندرگز استان گلستان. از ویکی پدیا
نظر 1700: درود دوست گرامی و استاد بزرگوار، من دختری از سرزمین پارس و ساکن شهری که یگانه پادشاه عدالت گستر ایران زمین را در اغوش خود دارد من عاشق شهر پارسه (تخت جمشید) هستم و از اینکه حوادث و اتفاقات گذشتگان را مرور میکنم و به مطالبی میرسم که از افتخار افرینی گذشتگان است به خودم میبالم... من امروز برای اولین بار به وبلاگ شما سر زدم و از اینکه بسیاری از چیزهایی که از بچگی تو ذهنم جای گرفته بود و من خودم نیز فکر میکرد چنین اتفاقاتی رخ داده و قبولش داشتم دروغ بوده یه کم جا خوردم بنا به دلایلی که شما ارایه کرده بودید من نیز پیذیرفتم (البته با تردید) بهر حال اکنون من به عنوان یک ایرانی وظیفه خودم دونستم بخاطر این همه تلاش و پشتکار که امیدوارم از سر دلسوزی و وطن خواهی باشد با شما تماس بگیرم و از زحماتتون تشکر کنم امیدوارم همه ما سربازی باشیم برای دفاع از تمدن و ایین گذشتگان مان خدای کوروش همیشه پشتیبانتان
انوش راوید، پرنیان حامد: با درود، از همه عزیزان که ابراز لطف می کنند بسیار سپاسگزاریم.
دو بشقاب معروف ساسانی
آثار تاریخی ایران را شناسایی کنید و از آنها بگویید و بنویسید.
عکس راست بشقابی از دوره ساسانی .... شاه ساسانی سینه دشمن رومی را می شکافد، و عکس چپ بشقاب با نقش شاهزادۀ ساسانی، که مادیانی را در دست گرفته، جنس نقرۀ زراندود، قطر 30 سانتی متر، قدمت سدۀ چهارم یا پنجم میلادی، محل نگهداری موزۀ میهو ـ ژاپن، عکس شماره 2723.
جشن چله تابستان (از اینترنت)
دهم امرداد یا آبان روز از امرداد، جشن چله تابستان می باشد، جشن چله تابستان را جشن چله تموز نیز نامیده اند. تموز در گاهشمار (تقویم) کهن ایرانی در اینجا، گرم ترین ماه سال است. چله بزرگ یکی از جشن های ایرانی بوده که امروزه فراموش شده است. اما در جنوب خراسان طولانی ترین روز سال را هنوز هم گرامی میدارند، اما نه با آن اهمیتی که برای شب چله زمستان یا یلدا قائل هستند. چهل یا چله تموز حدوداً از اول تیر ماه شروع می شده و تا دهم امرداد ماه ادامه می یافته. معمولا شروع این چهل روز با طولانی ترین روز سال شروع میشود.
در تقویم محلی بیرجند چله بزرگ تابستان از اول تیر ماه شروع میشود، و تا دهم امرداد ماه ادامه مییابد و چله خرد تابستان از دهم امرداد شروع و تا سیام این ماه ادامه دارد. در جنوب خراسان از اول تیر ماه تا دهم امرداد ماه را چله تموز، از دهم امرداد ماه تا آخر این ماه را چله خرد، از اول دی ماه تا دهم بهمن ماه را چله کلو (چله کلان = بزرگ)، از دهم بهمن ماه تا آخر این ماه را چله خرد میگویند. شعر معروف خراسانی:
نه از شو مو منالم نه که از روز <><> نه از یلدا گیله درم نه چله تموز
هموقذر فهمیدم دمین ای دنیا <><> که آسونی د بعد سختی میه هنوز
نه از شب من گله و ناله دارم و نه از روز <><> نه از یلدا و نه از تموز
در قدیم روز های بعد از نوروز را به دو چهل تقسیم میکردند، چهل روز اول که چله معتدل است و چهل روز بعد که روزهای گرما است بعد از چله دوم چله تموز شروع میشود. که داغ ترین روز های سال است. این جشن را هم اکنون کرد های ایزدی (یزیدی ها) برگزار می کنند. این گروه در کردستان عراق، ارمنستان و جمهوری اران (جمهوری آذربایجان) زندگی می کنند. علاوه بر آنها در برخی روستا های سمنان و یزد نیز این جشن گرامی داشته می شود. از دیگر جشن های امرداد ماه جشن امردادگان در هفتم امرداد و جشن میانه تابستان است، که در پانزدهم امرداد برگزار می گردد. پانزدهم امرداد یا روز "دی به مهر روز" از امرداد جشن "میانه تابستان" است، که به آن گاهنبار "میدیوشِـم" یا به اوستایی "مَـئیذیوئیشِـمَـه" می گویند.
با آرزوی زنده شدن آیین های زیبای ایرانی
ﺍﺳﻨﺎﺩ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ (از اینترنت)
ما که سند داریم می گویند دروغ است، ولی تمام حرف های بدون سند خودشان، راست است!!...
عکس یکی ﺍﺯ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ، عکس شماره 2861.
ﺩﺭ ﺑﻨﺎ ﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﭼﯿﻦ ﻭ ﺍﻫﺮﺍﻡ ﺛﻼﺛﻪ ﻣﺼﺮ، ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﯾﺎﻓﺖ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﺒﺎﺭﺍﺕ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﮑﺎﮐﯽ ﺷﺪﻩ : ”ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺩﻩ اﯼ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﮐﺎﺭ ﺁﺳﯿﺐ ﺩﯾﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﮔﺮﺩﻥ ﺑﺰﻧﯿﺪ!“ ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﻭ ﺩﺭ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎ ﻣﮑﺸﻮﻑ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ: “ﺍﮔﺮ ﮐــﺎﺭﮔﺮﯼ (ﻓـﺮﻕ ﮐـﺎﺭﮔﺮ ﺑﺎ ﺑــﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺭﻭﺷﻦﺍﺳﺖ) ﻫﻨﮕﺎﻡ ﮐﺎﺭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺎ ﺁﺳﯿﺐ ﺩﯾﺪ، ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻣﻮﻇﻒ ﺍﺳﺖ ﻭﺳﺎﯾﻞ ﺍﻣﺮﺍﺭ ﻣﻌﺎﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﯿﺶ ﺑﯽ ﻫﯿﭻ ﭼﺸﻤﺪﺍﺷﺘﯽ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﮐﻨﺪ” … ﺍﯾﻦ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﻣﺎﺳﺖ .… ﺍﯾﻦ ﻫﻮﯾﺖ تاریخی ﻣﺎﺳﺖ … ﺍﯾﻦ وجدان ﻣﺎﺳﺖ.
امروزه بنیاد گرا های مختلف از کمونیست گرفته تا فاشیسم، در مقابل جوانان با هوش ایران، که خواهان دانستن از گذشته و تاریخ خود هستند، کم آورده اند، و دارند بشدت به تاریخ ایران و شاهان برجسته تاریخی ایران، منجمله کوروش بزرگ و داریوش و... حمله می کنند. هر چند که خود آنها زیر ضربات متقابل دفاعی مردم از تاریخ له می شوند، ولی این موضوع نشان می دهد، که همه آنها خیلی خیلی کم آورده اند، و بشدت بازی را باخته اند. این را اضافه نمایم، هر دین و مسلک و فرقه و...، جزیی از تاریخ ایران است، نه صرفاً بخشی از ایران، و همه را باید با دید تاریخی و تاریخ تمدن ایران بررسی و تحلیل کرد.
نقش هایی بر غارها
بر سقف غاری نقشی از خسروپرویز ساسانی به همراه همسر و اطرافیانش دیده میشود، که بسیار زیبا است، و البته یکی از معدود نقاشی های رنگی به جا مانده از آن دوران است، که در اون میشود جزییات لباس و ساز های موسیقی ایرانی آن زمان را دید.
عکس نقاشی دیواره غار، عکس شماره 4136.
عکس بازسازی چهره زن 30 ساله 5 هزار ساله ایرانی با چشم مصنوعی، در شهر سوخته، با استفاده از جدیدترین علوم جنایی و پردازش های رایانه ای ایرانی ایتالیایی، عکس شماره. سرپرست ارشد ایتالیایی: دکتر سید منصور سجادی سرپرست هیات باستانشناسی شهر سوخته، و مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی نور در ایران، سهم بسزایی را در تحقق این طرح بر عهده داشتند.
عکس مدرسه ای نوین ابتدای قرن 20 در ایران، در سراسر کشور با مصوبات مجلس شورای ملی دوره سوم، و دستور رضا شاه پهلوی، تمام مکتب خانه ها به مدرسه تبدیل شدند، عکس شماره 1251.
گنجینه آمو دریا
گنجینه آمودریا مجموعه ای شامل ۱۷۰ قطعه طلا و نقره متعلق به دوران هخامنشیان میباشد، که در نزدیکی آمودریا کشف شده است. این گنجینه در حال حاضر در موزه ویکتوریا و آلبرت و موزه بریتانیا نگهداری می شود.
عکس پلاک طلایی مرد ماد از گنجینه آمودریا، عکس شماره 2945.
پلاک طلایی مرد ماد با خنجر یکی از ۱۷۰ اشیای گنجینه آمودریا است، که متعلق به دوران هخامنشیان (سده ۴ تا ۵ پیش از میلاد) میباشد. این پلاک برجسته کاری شده و دیگر قطعات گنجینه آمودریا که از جنس طلا و نقره میباشند، در نیایش گاهی در منطقه تخته قباد (کواد) تاجیکستان کشف شده اند. این مجموعه که با ارزش ترین گنج بر جای مانده از سلسله هخامنشیان است، در موزه ویکتوریا و آلبرت و موزه بریتانیا نگهداری می شوند. پلاک طلایی مرد ماد با خنجر که یکی از ۵۰ پلاک نازک گنجینه آمودریا است، همانند دیگر پلاک های مشابه، مردی را نشان می دهد که لباس او به سبک مردمان اهل ماد است. مرد در حالی که به سبک حجاری های تخت جمشید، بر لباسش یک آکیناکه (شمشیر کوتاه) آویخته شده است، دسته ای از برسم را در جلو سینه اش گرفته و با دست راست آن را حمل می کند. این مرد احتمالا مجری یک سنت مذهبی است، زیرا در دست خود دسته ای برسم را گرفته است. منظور از ساخت پلاک و هدف وجود آن در نیایشگاه کاملا مشخص نیست، اما ظاهرا این پلاکها به صورت نذر و وقف به این پرستشگاه یا زیارتگاه پیشکش شده است.
توجه: اگر وبلاگ به هر علت و اتفاق، مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد، در جستجوها بنویسید: وبلاگ انوش راوید، یا، فهرست مقالات انوش راوید، سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبلاگ و عکسها و مطالب را بیابید. از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبلاگم بهره می برم، همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع، آزاد و باعث خوشحالی من است.
جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران: حمله اسکندر مقدونی به ایران بزرگترین دروغ تاریخ، حمله چنگیز مغول به ایران سومین دروغ بزرگ تاریخ، و مقالات مهم مانند، سنت گریزی و دانایی قرن 21، و دروغ های تاریخ و حمله های عرب، مغول، تاتار، و گفتمان تاریخ، و جدید ترین بررسی های تاریخی در وبلاگ: